Case: Fra backup til beredskab - en Disaster Recovery Test

Samarbejdet mellem INEOS og Tipatek viser, hvordan målrettet test, verificering og optimering af interne procedurer kan danne fundament for en robust beredskabsstrategi til fremtiden. Et intensivt og tilpasset tre dages forløb ved Tipateks testfaciliteter i Odense har medvirket til at løfte deres backup for Syd Arne til et aktivt beredskab.

Læs mere om Tipateks bidrag til at forstærke INEOS’ operationelle robusthed på Syd Arne i casen.

Kontakt os

Casen er sidst opdateret: 10. oktober 2025.

Syd Arne og offshore aktiviteter i Nordsøen

INEOS er som betydelig aktør i Danmarks energiproduktion underlagt NIS2-direktivet om cyber- og informationssikkerhed. Og her stilles der specifikke krav til drift og infrastruktur til offshore feltet, Syd Arne.

Med det daglige driftsansvar i området arbejder INEOS målrettet på at optimere offshore feltet. I stedet for blot at vedligeholde den eksisterende infrastruktur har de valgt en strategisk tilgang, nemlig at integrere moderne teknologi for at forlænge feltets levetid og sikre en mere effektiv og stabil udnyttelse af ressourcerne på havets bund.   

Fælles for INEOS’ arbejde er, at sikkerheden har den højeste prioritet.

Uanset om der er tale om arbejdsforhold på platformene eller backup af systemerne, fokuseres der på at integrere sikre og pålidelige løsninger. Netop derfor indgik vi et samarbejde om udvikling af en disaster recovery plan.

Disaster recovery – en test før systemet svigter

De fleste virksomheder har styr på deres backup. Systemer, anlæg og maskiner bliver løbende sikret – i hvert fald i teorien. Men hvad sker der, når uheldet er ude, og backup’en skal bruges i praksis?

Det er her, mange opdager en ubehagelig sandhed med deres procedure, for en backup er ikke det samme som et beredskab.

En disaster recovery-test er ikke bare en teknisk øvelse, det er en test og validering af, om proceduren fungerer som den skal i praksis. Den gennemgår hvert eneste trin i virksomhedens beredskabsplan og afslører, om data faktisk kan gendannes, om forretningskritiske applikationer kan genstartes og om driften kan fortsætte uden at lide store tab ved nedetid.   

Brian Quaade fremhæver, hvordan de nye krav og reguleringer på området gør det endnu vigtigere at tage disaster recovery alvorligt og reagere, før uheldet er ude. 

Det handler ikke længere kun om god praksis – det handler om compliance og ansvar. Så spørgsmålet er ikke, om du har en backup. Spørgsmålet er, har du testet om den virker?”

Brian Quaade
CTO og partner hos Tipatek

Omlægning af filosofien – fra ’hvis det sker’ til ’når det sker’

NIS2-direktivet trådte i kraft som et nationalt lovkrav den 1. juli 2025, der er blevet udvidet til flere sektorer, hvor INEOS er blandt de virksomheder, som er omfattet af de nye regler.

Kort fortalt er NIS2 en opgradering af NIS1 direktivet. Her vil krav til risikostyring og hændelseshåndtering blive mere detaljeret og bindende for de involveret. Modsat NIS1 vil der være et klart defineret ansvar hos ledelsen for overholdelse af NIS2, hvor overtrædelse og dertilhørende sanktioner vil blive af større karakter end før set.

For INEOS og andre omfattede virksomheder betyder det, at man ikke bare kan anse backup og proceduren som maskinstyring, hvor man sjældent ændrer i softwaren – ”det handler om at tage kontrollen tilbage og prøve det før det sker”, fortæller Peter Jensen (INEOS).

Ét er et cyberangreb, men noget der sandsynligvis oftere vil kunne volde problemer vil være PLC problemer og/eller controllere, der står af. Ifølge Peter vil det være rimeligt sandsynligt i driften og kan koste dyrt på produktionen.

Der vil være stor forskel på opgavens karakter, idet genskabning af en AC400 kontroller sidder på rygraden hos de fleste, men hvor test af backup og procedure ikke er en daglig rutine hos de ansvarlige. 

"Det handler om at ændre filosofien fra 'hvis det sker' til 'når det sker'. Så får man en bedre tilgang og indgangsvinkel til at gribe det an."

Kenneth Sandau
Senior Technical Authorities Aut&Telecom hos INEOS

Og den filosofi bakker Tipatek også op om. For som Brian Quaade siger, så ”er en backup ikke en backup, før man har testet om den virker.”

Et tilpasset 3 dages forløb med videreudvikling af procedure

Gennem et tre dages forløb hos Tipatek har vores softwarekyndige automationsingeniør, Kelvin Nielsen, testet, verificeret og videreudviklet INEOS’ backup og procedure for Syd Arne platformen.

Kelvin selv fortæller, at forløbet er en konstruktiv måde at få testet adskillige vinkler af ens backup af på. Dét gør det muligt at lave procedurer for flere slags tilfælde, så man er bedst muligt klædt på.   

I hans rolle som supervisor på projektet er han med til at sikre, at de ikke går i stå, når de støder på udfordringer. Det giver god mulighed for feedback på de medtaget instruktioner, så de får konkrete forslag til forbedringer med hjem.

Personligt synes jeg det er rigtig fedt, at dagene ikke er fast tilrettelagt fra start. INEOS har mulighed for at justere fokus og præge retningen – også tager vi vejen derhen i fællesskab”, fortæller Kelvin.

I processen blev der taget udgangspunkt i deres eget grej, IP-adresse og dokumenter, og det mener INEOS er med til at gøre en forskel. 

Vi ser udfordringer, som vi nok ikke havde gjort i en digital manual. Selvom det er standard ABB og Siemens, så der forløbet custom made til os. Du kan ikke få bedre tilpasning." 

Peter Jensen
System Technician ICS/IT hos INEOS

Disaster recovery er med til at forberede ens medarbejdere på, hvordan de skal takle et systemnedbrud. Og det er en better safe than sorry situation, idet man ikke ønsker at få brug for det, men at man er bedre stillet med at have prøvet det før, hvis uheldet skulle være ude. 

I de tre dage fungerede Kelvin som underviser, hvor INEOS fik lov til at gøre tingene selv. På den måde skabes der noget god læring i, at man får lov til at udforske og arbejde med løsningen. Og hvis noget driller og man er i stand til at løse problemet, så sidder det hurtigere på rygraden.     

Det er også med til at understrege, at dem, der skal følge en procedure, er også dem, som skal kunne forstå den – og ikke kun dem, som laver den. I dagene fik de en bedre viden om, hvordan de får brugt deres backup og hvilke mangler, der end måtte være i den.

INEOS står klar til at tage kontrollen tilbage

Ønsket var fra start at få kontrollen tilbage til organisationen. Forstået på den måde, at man havde et ønske om at involvere sine medarbejdere mere i processer som disaster recovery.

Det vil give værdi for medarbejderne såvel som organisationen, hvis de ansvarlige selv kan klare arbejdet groft sagt – eller som Kenneth sagde det: ”give noget tryghed i man selv kan gøre det.

Vores tre dages forløb har resulteret i en udvidelse og forbedring af deres nuværende backup for offshore feltet. Men læringen slutter ikke der, for fire uger senere slog INEOS vejen forbi kontoret igen.

Her var fokus på at gennemgå udkastet til nye instruktioner. I fællesskab med INEOS og Kelvin bliver den nye procedure gennemgået og eventuelle mangler bliver noteret ind. 

På den måde sikrer vi, at den nye backup er klar til at blive implementeret.

Det er vigtigt at understrege, at automation er særdeles forskelligt og derfor er tilpasning nøglen til succesen bag en test og verificering.

"Selvfølgelig skal man kunne restore sit anlæg, men anlæggene bliver mere komplekse, så det er godt at få prøvet. For min opfattelse var, selvfølgelig 
kan jeg det. Men vejen derhen var mere kompleks end jeg gik og troede


Og til andre kan jeg kun sige, se og kom i gang
!”

Peter Jensen
System Technician ICS/IT hos INEOS

Har du brug for hjælp til din disaster recovery?

Ønsker du at få optimeret din disaster recovery, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om, hvordan vi igennem et samarbejde om test kan vertificere din backup procedure.

Send os en henvendelse via kontaktformularen, så vender vi tilbage til dig snarest.

Du er også velkommen til at ringe til os på +45 30 128 128  eller skrive til os på info@tipatek.dk.

Thank you! Your message has been sent.
Unable to send your message. Please fix errors then try again.